Creatieve presentatie van een brood in de vorm van een hond die op een snijplank ligt

Humor in advertenties werkt! (niet altijd)

Via humoristische reclames hopen bedrijven vaak dat ook hun advertenties leuk worden gevonden en dat het merk hiervan zal profiteren. Vaak ontaardt zo’n advertentie in flauwe grappen.

Helaas blijkt uit onderzoek dat het ook nog werkt, humor in advertenties heeft stopkracht. De lezer staat er langer bij stil, het vraagt even langer om de aandacht. Zelfs wie niet beïnvloed wil worden of wie al snel vergeet om welke merken het ook alweer ging, houdt tóch een goed gevoel over aan producten die met humor zijn geïntroduceerd – en kiest daar dan ook voor. Daarnaast voorkomt humor in reclame irritaties.

Het nadeel is wel dat humor de boodschap versluierd en het merk snel doet vergeten.

Alt tekst: Foto van een gemanipuleerde afbeelding waarop een hond lijkt uitgelaten te worden door zijn eigen staart

Voordelen van humor in advertenties

  • Bij herhaling ontstaat er een onbewust positief gevoel.
  • Het kan de ervaring van negatieve emoties verminderen.
  • Voor een beginnend merk die verwacht op grote weerstand van consumenten te stuiten, is dit een prettige eigenschap.

Nadelen van humor in advertenties

  • Het begrijpen van een grap vergt aandacht en is daardoor afleidend,
  • dit kan leiden tot verminderde herinnering van het merk,
  • zeker wanneer de humor niet gerelateerd is aan de kern van de advertentie.